Jdi na obsah Jdi na menu

7. 12. 2019

2013 - Austrálie - Jak jsme putovali

Fotky zde: https://www.bopa.cz/fotoalbum/2013-australie/

18.9.2013 Středa - 20.9.2013 pátek - zkrátka jen cesta

Poslední pracovní den před dovolenou jsme strávili v Praze, kam jsme již v úterý večer dojeli. Já dělal z domu (NTB jsem měl sebou), Lucka dodělávala věci v kanclu v Praze. Po půl třetí odpo jsme se sešli doma, rychlá sprcha, poslední domácí kafe a pak už hurá na "socku" (Metro a AerportExpress) na letiště. Po odbavení jsem si nemohl odpustit poslední dobré české pivko za relativně normální peníze (90,- Kč za půllitr dobrého moku).

19:45 opouštíme rodnou hroudu a fičíme vzduchem směr Londýn.. Dovolená za klokany nám tímto začíná…

Přílet 20:45  místního času (tzn 2 hodiny letu) do Londýna. 22:20 už máme odlet a jsme rádi, že se nemusíme starat o žádné zavazadla, staráme se jen o sebe… A připravujeme se na dlouhý let do Hong Kongu, kde bychom měli být 17:45.. Ale byli jsme rychlejší asi o 3/4 hodiny, což nám vůbec nevadilo. Měli jsme tak více času na protáhnutí se, koupit nějakou vodu, dát si kafe, pivko. Čekáme na let do Brisbane.. Nasedáme do letadla a už to chceme mít za sebou…. Jenže víc jak hodinu sedíme bez hnutí na stojánce a tento deficit se s námi bohužel táhne celý zbytek cesty…. Do Brisbane přilétáme s onou hodinou zpoždění a ikdyž nás v letadle vyvolávají, jdeme jako první z letadla, odvádí nás pikolík, který nám umožní prioritní průchod imigračním a i celou kontrolou - letadlo do Darwinu nestíháme. Na přepážce Cathay Pacific se tedy domlouváme na "náhradním" řešení. První nabídka: Letět zítra - zajistí nám ubytování, stravu a druhý den poletíme - rezolutně odmítáme, neb v Darwinu je zaplacený hotel a auto… Druhá varianta: let "kamsi, přestup, další přestup a pak do Darwinu - přílet v noci… Rovněž odmítáme… Třetí varianta: Nasednout do stejného letadla, odletět s ním do Cairns, tam se nechat odvést do hotelu, dát si sprchu, pojíst a v podvečer odlet do Darwinu, kde sice budeme až pozdě večer, ale ráno můžeme pokračovat dle plánu… Příjmáme… Takže znovu do fronty a zpátky do letadla do Cairns. Tady dostáváme papíry na hotel, na Taxi z letiště na hotel a zpátky, novou letenku. Na hotelu sprcha, trochu odpočinku (já se konečně prospal), rychlá večeře (škoda, že nebylo více času, jídlo vypadalo lákavě), Taxi na letiště, rychlá obhlídka obchůdků a hned prvním letadlem do Darwinu, kde po relativně krátkém letu vyzvedáváme kufry, nasedáme na Shuttle Bus a míříme k hotelu, kde se už nemůžeme dočkat postelí. Ale tak jednoduché to samozřejmě být nemůže. Recepce je zavřená, naháníme, jak se dostat dovnitř, nacházíme číslo, voláme a dle rad si vyzvedáváme klíče ze "sejfu". A pak už napohodu.. Sprcha, plánovaní dalšího dne a hurá do říše snů:

Nocleh:
Mediterranean All Suite Hotel: Darwin - docela fajn

21.9.2013 - Sobota

Ne, nezapomněli jsme psát… jen díky celé nekrátké cestě a posunu času to udělalo takový skok…
Ráno vstáváme v 7:00 na budíka, kterého bychom nejraději zašlapali někam do termitiště, a po dobré snídani vyrážíme do obchodu Telstra pro SIM kartu do telefonu (40 AUD cca 800,- Kč, abychom mohli být i v Austrálii online a mohli nejen číst zprávy, ale hlavně dohledávat potřebné věci během cesty. Pak zpátky na hotel, kde objednáváme Taxi na letiště (cca 30 AUD), kde by nás mělo čekat auto. Po vyřízení formalit v půjčovně nacházíme Toyotu Corollu. Nooo, to bude prdel… Řízení vlevo… Má první zkušenost z Taxíku v Cairns, kdy jsem chtěl řvát na řidiče, proč jede jako debil na kruháči vlevo , místo vpravo, se mi v hlavě usadila a tak se snažím hooodně soustředit… Pravda, místo blinkru zapínám stěrače více než často, ale nějak se s tím sžívám….
dojíždíme do Batchelor, kde se ubytováváme, nakupujeme jídlo a pití a vyrážíme směr NP Litchfield. První atrakcí jsou "magnetická" termitiště, další pak řada vodopádů. Na Florence se kocháme vyhlídkou na Wangi a jdeme asi 2 km okružní vycházkovou trasu (za asistence Vrápenců (netopýrů) a bílých papoušků a různých pavouků). Na koupání se nám to ale nezdá, a tak jdeme k dalším místům - leč se stejným výsledkem. Ale vracíme se na Florence, kde po 135 schodech sbíháme ke koupací tůňce., kde jsem si to dost užili. Zpět k autu jdeme asi 1 km naokolo, pak už jen koupit chlazené pivko a hurá plánovat další trasu a do postele…

Nocleh: Batchelor - pohodový hotelík, poblíž maketa Karlštejna
Počasí: Jasno, občas pod mrakem, teplota večer 27 st (i po dešti)
Dnes: 280 km

22.9.2013 - Neděle

Ráno vstáváme do vymalovaného dne, snídáme, pofotíme a vyrážíme směr NP Kakadu. Kousek jedeme po hlavní Stuart HWY, al epo chvíli odbočujeme na starou cestu směr Robin Falls. Jelikož ale nacházíme jen SUCHO, jedeme dále kolem termitišť, potkáváme i svého prvního klokana,. V Pine Creaku tankujeme a mastíme do vlastního Kakadu NP, kde je třeba na hranici zaplatit  vstupné 25 AUD / osoba. Je těsně po poledni a tak se jdeme ubytovat - máme krásný domek, teď vlastně jeho 1/4inu v Cooinda Lodge Kakadu. Naházíme věci do bivaku, doplníme tekutiny a vyrážíme na obhlídku laguny Yellow Waters, v jejímž okolí hoří, pak do kulturního centra Aboridžinců (Austrálců), kde kupujeme Bumerangy a magnety (83,- AUD). Dál pokračujeme k Jim Jim Bilabong, ovšem - jelikož to tady vypadá mrtvě, dál do "lesa" se nám nechce a k vodě se bojíme kvůli krokodýlům, otáčíme to zpátky k ubytování, kde objednáváme plavbu na zítřejší brzké ráno a zbytek dne trávíme dle osobních preferencí. Lucka bazén (byť pod podmračenou oblohou), já v klimatizované budce.  A večer něco k snědku a naplánovat další den…

Nocleh: Coinda Lodge, NP Kakadu
Počasí: polojasno, večer 37 st
Vstupy: 198,- AUD Yellow Waters, 50 AUD NP Kakadu
Benzín: 48,- AUD
Dnes 362 Km

23.9.2013 - Pondělí

Jsme na dovolené - takže vstáváme zase na budíka.. Ale dnes je to nutnost - v 6:45 nám odjíždí loďka po Yellow Water, kde vidíme probouzející se australskou faunu… Následující asi 2 hodiny na lodi, kolem které je spousta krokodýlů (2 jsme lodí trefili) a v mokřadech spousta různých malých i velkých ptáků, nádherné kytky. Fotíme, fotím a fotíme. Po návratu po 9-té hodině nás čeká slíbená snídaně v ceně "zájezdu", takže si dopřáváme místní dobroty . Ale už je skoro 10 hodin, takže opouštíme ubytko a vyrážíme vstříc dalším dobrodružstvím - aktuálně k místu Nourlangie, odkud je jednak výhled do "Arnhemské" země - místa života Aboridžinců, druhak jsou zde historické skalní malby. Po zkouknutí a pokochání se jedeme do Jabiru ubytovat, nakoupit a následně vyrážíme směr uranový důl, dále na další skalní malby a pak hurá na kopec, kde si užíváme západ slunce.. V kempíku využíváme místní Grill a k večeři si děláme klokaní Burgery…

Nocleh: Jabiru, Lake View Park
Počasí: Slunečno, večer 34 st
Dnes 207 km

24.9.2013 - Úterý

Ráno bylo poněkud netradiční - svým ŘEVEM nás vzbudili papoušci. Po snídani před Bungalovem vyrážíme z Jabiru směr západ zpátky do Darwinu. Cestou za "skákajícími" krokodýly na Adelaide River, okukujeme palmy kolem cesty, fotíme a užíváme si pohodu. Platíme vstupné do parku, okukujeme kožené výrobky, kupujeme "nezbytné" pohledy a s malou zajížďkou míříme do nedalekého Visitor Centr, kde čekáme na start naší další "plavby". Paní si pověsí na dlouhou tyč kus pořádné flákoty masa a krokoušové, kteří se ochotně sjíždí řekou k lodi skutečně skákají z vody a snaží se daný kus masa uzmout... Nedostávají to zadarmo… Musí se dost snažit... Simulují tím tak trochu vlastní lov…
S malou zajížďkou na letiště, kde chceme omrknout ranní odevzdání auta pokračujeme na ubytování, kdy po chvilce regenerace a dotankování vyrážíme na Mindil Beach Sunset Market, kam nás posílá jak průvodce, tak i itinerář z agentury. Mno, západ byl hezký, ale tak trochu jsme si zašli a z vlastního trhu nebylo už vůbec nic. Nakonec alespoň nudle k večeři.. Po dalším plánování hurá pod deku…

Nocleh: Darwin, Mediterranean All Suite Hotel
Počasí: Jasno, slunečno, večer 35 st
Vstupy: 50 AUD krokodýli
Benzin: 48,- AUD Jabiru, 39,- AUD Darwin
Dnes 276 km
Celkem sever: 1125 km

25.9.2013 - Středa

I dnešní budík v 5:00 není nic moc příjemného - ale čas odletu je neoblomný…. Vracíme auto a stávají se z nás "frontoví" bojovníci, neb na letišti je fakt nečekaně hooodně lidí. Po vyřešení s našimi údajně stornovanými letenkami a po následné kontrole  čekáme na letadlo a po asi 2 hodinách letu dosedáme v Alice Springs - v Rudém středu.. Tady řešíme z preventivních důvodů letenky do Cairns, ať už nemusíme stresovat za 3 dny těsně před odletem na východní pobřeží. Vyzvedáváme si auto v půjčovně, fičíme do města omrknout obchody, kde něco nakoupím, dále získáváme info o 4WD cestách… A už můžeme vyrazit po známé Stuart HWY na jih. U Henbury Crater sjíždíme na nezpevněnou cestu - a vida - jde to. Po asi 100 km po rudém písku dojíždíme na další hlavnější cestu, která nás zavede ke Kings Canyon  a Kings Creek, kde jsme ubytovaní ve stanu. K večeři si dáváme Burger z velblouda (33,50 AUD i s pivkem), tudíž naše grillovaní odkládáme na další den. Kocháme se hvězdnou oblohou, odpočíváme a po hygieně je nutné naplánovat další den.

Nocleh: KingsCreek Station Lodge, tropický stan
Počasí: jasno, večer 37 st
Dnes 333 km

26.9.2103 - Čtvrtek

Ráno s budíkem zase trochu polemizujeme, ale co naplat, vstávat se musí, zvláště, když nás čeká dobrá snídaně (slanina, vajíčka) a pak hlavně zajímavý den. Nejprve přejíždíme na Kings Canyon, kde obcházíme Rim Walk, asi 6 km trasa, která vede po hraně Canyonu, kocháme se, fotíme. A jelikož pofukoval větřík, nebylo to silné slunko moc cítit - ale ouha… Lucka se pěkně přismahla. Ale to dá…
pokračujeme směr Yulara, kde jsme se ubytovali a vyrazili na Ayers Rock - čili Uluru. Už na první pohled je rudá skála uprostřed naprosté placky neskutečně impozantní a majestátně ční nad krajinou. Jelikož plánujeme být na stanovišti na západ slunce včas, skálu bez výrazných zastávek objíždíme (ale za to s focením). Na "západním" stanovišti pak nacházíme pěkné místo a fotíme nasvícenou skáluaž do úplného zmizení slunce .Pak se v koloně vracíme na ubytko, kde si v úžasné kuchyni chystáme steaky k večeři, na kterých jsme si neskutečně pochutnali…. Pak už jen naplánovat další den a spát.. Ráno se zase brzy vstává.

Nocleh: Yulara, Otback Pioneer Lodge
Počasí: Slunečno, večer 29 st
Vstup: Uluru 50 AUD
Benzin: 95 AUD (Kings Creek 2,71 AUD / litr Natural 95)
Dnes 402 km

27.9.2013 - Pátek

Budík před pátou je neúprosný… Ale sami jsme to chtěli.. Máme v plánu dojet na východ slunce na Katja Tjuta… Dojeli jsme včas, pokochali se, pofotili i slunko nad vzdálenou Uluru. Lidí tady bylo překvapivě více, než jsem čekal… Z vyhlídky přejíždíme k Wind Valley, kde vyrážíme na cca 7,5 km okruh vedoucí mezi skály Olgas. A pak zpátk yk Uluru, kterou dnes objíždíme proti směru hodinových ručiček. První zastávkou je Mutitjulu Waterhole, kde je i v tomhle neuvěřitelném suchu voda…. Další zastávkou je místo Mala, odkud vychází mimo jiné trasa na výstup na vlastní Uluru, kteoru hlavně z etických důvodů  vynecháváme. Nějak se nám posvátné místo Aboridžinců nechce narušovat….
po dokoupení suvenerů vyrážíme na 400 km dlouhou trasu do Alice Springs. Ubytovat, najíst se se, naplánovat další den a SPÁT.

Nocleh: Alece Springs, Heavetree Outback Gap Lodge
Počasí: jasno, večer 29 st
Benzin: 100,- AUD
Dnes 600 km

28.9.2013 - Sobota

Tak dnes konečně bez budíku… Po snídani vyrážíme poznávat East Mac Donnell - Pohoří, tedy vlastně jeden kopec, nebo ještě lépe hřbet, zdvihající se z takřka placaté okolní krajiny. Naším prvním cílem je Trephina George, kde za období dešťů bývá velká tůň, nyní je tady ovšem jen spousta žlutého rozpáleného písku. Procházíme cca hodinový trek a pak vyrážíme zpět směr Alice Springs. Zastavujeme ještě na Corroboree Rock a Emily and Jessie Gaps a pak už honem do centra Alice Springs, kde nacházíme obchod s Didgeridou a na radu místního pána i jeden kousek vybíráme a necháváme si jej poslat domů. Následně zjišťuji, že se jednalo o jednoho z nejlepších hráčů na Didgeridouna na světě -  Andrew Langford.
Splněno - už jen rychle dotankovat, vrátit auto na letišti a můžeme letět opět do Cairns… Let probíhá bez potíží, v Cairns bereme TAXi a hurá na hotel…. Dostáváme ještě malý hlad, tak míříme hledat obchod.. Nacházíme ale trh, kde si dáváme místní dobroty a pak už konečně - spát…

Nocleh: Cairns, Lake street, Queenslander hotel
Počasí: Janso, večer 25 st
Didgeridou: 300 AUD
Benzin: 75,- AUD
Dnes 177 km
Celkem Rudý střed: 1512 km

29.9.2013 - Neděle

Ráno jsme po snídani a sbalení věcí objednali na recepci TAXI a vyrazili do půjčovny pro "kozu", která se na nejbližší 2 týdny stane naším domovem. V půjčovně nám pán pomáhá s Check-Innem a vysvětluje ovládání vozu. Pak už stačí jen naložit věci a vyrazit - směr Cape Tribulation a NP Dantree. V nákupním centru nakupujeme všechny možné nezbytnosti (hlavně jídlo a pití na několik dní) a kolem poledne už vyrážíme na skutečnou cestu - vstříc dalším dobrodružstvím. Plavíme se na trajektu, navštěvujeme Daintree Discover Centre, v prakese šplháme do korun stromů na věž a vyhlídku po různých patrech pralesa. Cestou na Cape Tribulation potkáváme vzácného Casuara, na třetí pokus se nám daří najít ubytování v kempu, učíme se obývat kozu a po večeři, krátké procházce k moři a následném plánovaní dalšího dne jdeme spát.

Nocleh: Cape Tribulation, Camp Pk´s, 25,- AUD bez elektriky
Počasí, jasno, teplo, večer 26 st
Vstupy: 64,- AUD Daintree Park
Jídlo na několik dní: 156,- AUD

30.9.2013 - Pondělí

Ráno vstáváme sice na budíka v 6:15 - ale i tak pozdě - východ jsme prostě nestihli… Ale i tak ranní procházka po pláži se Lucce moc líbila. Po snídani jedem na Dubuji Board Walk - krátkou trasu pralesem - a dál k přívozu na pevninu. Cestou kupujeme po stříškou v sámošce 2 různé banány za 0,70 AUD. Hodíme peníze do kastlíku, vezmeme si a hned musíme ochutnat. Zajímavé jsou ty rozdíly… Poprvé v životě vidíme cukrovou třtinu, banánové plantáže a je to pro nás něco nového a užíváme si to. Vracíme se zpátky na jih a míříme do Kuranda NP, kde oproti plánu míříme do místní ZOO okouknout klokany, papoušky a další faunu, která je nám Evropanům trochu cizí. Velká atrakce jsou papoušci, kteří jsou dost drzí… Snaží se ukrást všechno, co se trochu třpytí a nebo trochu "blambelá". Velkým lákadlem byly zipy na mém fotobatohu - pekelně se snažili to prostě ucvaknout a ukrást. Lucka s nějakým papouchem vede důvěrné interviu… Docela zábava. Nakonec ji kousne. Což už taková zábava není. Z Kurandy míříme na jih na Atherton, kde si cestou dáváme výtečnou kávu z místní kávové plantáže (obsluhuje nás nějaké mladá Němka).  Pokračujeme do Yungaburra, kde ještě cestou před setměním nacházíme Curtin Fig Tree (opravdu "obří" fíkovník) a jednu další vzácnost - místo k pozorování ptakopysků ve volné přírodě. Zase za sebou máme den plný zážitků, takže se jedeme ubytovat do kempu, najíst se, naplánovat alespoň trochu další den a hlavně to všechno vstřebat.

Nocleh: Yungaburra, Camp Lakeside, 20,- AUD
Počasí. Furt kolem 30 st, jasno
Vstupy: Kuranda 58,- AUD,
Benzin: 42,80 AUD (1,60 / litr)
Dnes 242 km

1.10.2013 - Úterý

Po brzkém budíčku a rychlé snídani vyrážíme tam, kde jsme včera skončili - takže u potoka, kde žijí Ptakopysci. Moc jsme tomu nevěřili, neb Platypus je velmi plaché zvíře, které je vzácné ve volné přírodě spatřit… Ale nakonec se nám to daří a asi 4 kousky skutečně vidíme v divoké přírodě na živo a daří se i něco vyfotit - ikdyž ne zrovna moc dobře. Pokračujeme dále na jih, fotíme si Millaa Millaa Waterfall. Cestou dále kupujeme výtečný jogurt na mléčné farmě - to běžně v obchodě fakt nekoupíš….  V Innisfailu oproti plánu ani nezastavujeme a míříme rovnou na Mission Beach, krásnou 14 km dlouhou písečnou pláž, kde se Lucka vykoupe, něco pofotíme, užijeme si krátkou procházku se snahou spatřit Casuára, ale bohužel… Ale procházka byla fajn. Další cesta vede do osady Lucinda - to přece nelze minout a protože se připozdívá, kvapem míříme do Townsville, kde bychom rádi strávili noc. V kempu uvedeném v průvodci nacházíme prima místo, takže jen večeře, plán a padnout.

Nocleh: Townsville, Rowes Bay Caravanpark, 28,- AUD
Počasí: Jasno, semtam mrak, ráno 25 st, přes den pařák
Benzin: 77,- AUD (1,60 AUD / l)
Dnes 449 km

2.10.213 - Středa

Po ranní klasice (vstanout, hygiena, rychlá snídaně) vyrážíme na krátkou vyjížďku na Castle Hill Lookout, odkud je hezký výhled na město a kde jsme viděli dost velkou ještěrku - asi Varana. A pak už po hlavní "1" až do Airlie Beach. Parkujeme a jdeme si zajistit zítřejší výletní plavbu se šnorchlováním na Velkém bariérovém útesu. V první prodejně nám pán říká, že už má volnou jen jednu společnost, zbytek beznadějně vyprodán… Jdeme to tedy zkusit jinam… V další agentuře se Lucka snaží anglicky poptat danouplavbu a za chvilkuse paní otočí na mně a kouká na mé tričko… A spustí: "Bystřička 2013. Jééé, tam jsem to měla vždycka ráda". Další konverzace již probíhá v češtině… Paní žije v Austrálii 19 let, pochází z Nového Jičína. Zdravíme se i s manželem Jirkou, na kterého jsme museli zaručeně počkat… Jirka má radost, že si může zanadávat česky a že už nemusí používat nadávky v angličtině. Bylo to moc příjemné setkání. Kupujeme poslední možný výlet a vybaveni tipem na příjemný Camp se suneme ubytovat, krmíme papoušky, jedeme nakoupit, natankovat a po večeři brzy pod deku - ráno se zase vstává brzy…

Nocleh: Airlie Beach, Caravanpark Gatewax HolidayPark, 2x36,- AUD (dvě noci)
Počasí: Vedro, jasno
Vstupy: 340 AUD za výlet lodí + šnorchlování na Velkém Bariérovém ´tesu
Benzin: 71,- AUD
Dnes 301 km

3.10.2013 - Čtvrtek

Po lehké brzké snídani jdeme čekat před Camp na BUS, který nás odváží do přístavu, odkud vyjíždí naše plachetnice dál mezi ostrovy Whitsunday. Před vstupem na palubu odevzdáváme boty, za něž následně po kávě a zákusku fasujeme teňoučký neopren, ploutve, brýle a šnorchl. Po asi 3 hodinách plavby jsme u pláže, která bude svědkem našich pokusů o neutopení se a pozorování mořského dna. 45 minut uteklo jako voda a následuje přesun k další lokalitě, kde pozorujeme zase jiný podmořský život… Já se znovu málem poblil - šnorchlování fakt není pro mě… Ale zážitek to byl vážně úžasný. Na palubě nás pak čeká k obědu studený bufet a pak už pod plachtami míříme zpátky do přístavu, kde kotvíme a kolem páté hodiny jsme už zpátky v kempu. A jelikož nás čeká zítra docela dlouhý přejezd - jdeme btzy spát.

Nocleh: Airlie Beach, Caravanpark Gatewax HolidayPark (placeno včera)
Počasí: vedro, jasno
Dnes asi 60 km na lodi

4.10.2013 - Pátek

V 6:30 jsme už po snídani a sbalení a vyrážíme na jih - čeká nás asi 1900 km k Sydney. Dnes máme v plánu dojet někde na úroveň Brisbane a rozhodujeme se pro vnitrozemskou variantu, která by mohla být klidnější a hlavně zajímavější než "1" Ocean Road. Pravda, místy nás navigace i cesta poněkud překvapí, například, když najedeme na prašnou nezpevněnou roletu, ale s drobnými korekcemi se nám jede fajn a večer dorážíme do Caravanparku v Miles. Ted už jen rychlá večeře, plán co zítra s ubytováním v totálně narveném Sydney a rychle spát.

Nocleh: Miles, Caravanpark, 35,- AUD
Počasí: Přes den teplo, odpoledne ochlazení, večer už chladno
Benzin: 149,- AUD
Dnes 1008 km - první skutečně přejezdový den, aneb za poznáním australského venkova ve vnitrozemí

5.10.2013 - Sobota

I dnešní ráno je beze změny - BUDÍK. Ostatně jsme na dovolené, kde toho chceme hodně zažít, nikoli na spacím táboře.. Ale dnes se nám fakt moc nechce.. Ale je třeba se kousnout a vylézt z pod deky a po rychlé snídani vyrazit… Čeká nás další porce kilometrů - ty přesuny se prostě musí překousnout.. Ale alespoň je na co koukat a užíváme si to. Jedem krásnou, povětšinou lehce zvlněnou krajinou směrem k jihu - opět vnitrozemím. Cestou nám dělají společnost stáda krav a ovcí a semtam nějaký pštros. K večeru vidíme i pár pasoucích se klokanů. V Krajině je znát, že se suneme k jihu - už je zelenější tráva, více vyšších stromů a taky se dost ochladilo. No a v důsledku poněkud otočených ročních období tu začínají kvést ovocné stromy, v jedné zahradě vidíme kvetoucí šeříky, kolem cest akáty.
Cíl dnešní cesty byl po shlédnutí prvních kopců Modrých hor zbarvených zapadajícím slunkem do ruda nakonec v městečku Litgow. Tzn - celé jsme to trochu otočili. Původně jsme chtěli dojet do Sydney, kde si jsme chtěli projít večerní město, ráno se podívat a pak odjet směr Modré hory.. Ale Sydney ze soboty na neděli vyprodané, takže jsme zůstali v horách, ráno se pokoukáme tady, odpoledne pak do Sydney…

Nocleh: Litgov, CaravanPark, 32,- AUD
Počasí: Jasno, chladno
Benzin: 145,- AUD
Dnes 884 km

6.10.2013 - Neděle

Po lehké snídani odjíždíme do Katoomby, kde je přístupný rim Modrých hor. Kupujeme si hromadný lístek na všechny 3 zdejší dopravní atrakce (vláček, lanovku a vyhlídkovou lanovku přes údolí) a dokud nejsou fronty, frčíme to všechno rychle využít, Dolů vláčkem (slušný sešup), procházka, lanovkou nahoru a pak vyhlídkovou lanovkou na druhou stranu údolí, kde se procházíme a začíná mi být špatně - z Eukalyptového oparu a z kraválu Cikád. Jedeme vyhlídkovou lanovkou zase zpátky a lidi rapidně přibývá - ještě že jsme si přivstali a byli "na značkách" mezi prvníma… Pak nastal drobný chaos, neb Lucka ztratila průvodce. Nooo, bez průvodce budeme jak slepí.. Ale vždy se to dá nějak vyřešit. Naštěstí se průvodce nachází u pokladen, takže nakonec vše dopadlo na výbornou…
Míříme do Sydney, kde odpoledne parkujeme v kempu a hned vyrážíme "sockou - vlakem" do centra. Okukujeme Harbour Bridge, Operu a abychom ji viděli dobře, kupujeme lístek na trajekt do Manly a hned zase zpátky, abychom stihli ještě večerní pohled na Sydney z vyhlídkové věže Sydney Tower. Ale bohužel jsme doběhli 4 minuty po uzavření. Marná byla naše snaha, že jsme z Evropy, že zítra odjíždíme pryč a že se nahoře zdržíme jen pár minut… Byli neúprosní. No co už…. Tak jdeme na autobus a míříme zpátky do kempu. Bohužel Bus nejel podle plánu a jízdního řádu a skončil asi 3 km dříve. Tak jsme vystoupili, nakoupili a ony cca 3 km jdeme pěšky podle nějaké mapky. Ale povedlo se, dáváme lehkou večeři a v 1:30 uleháme

Nocleh: Sydney, Sheralee Tourist Caravan park, 40 AUD
Počasí: poněkud chladno
Vstupy: Blue Mountain, 60 AUD,-, Trajekt 29 AUD,-. Bus + vlak 16 AUD, Dárky 50,- AUD
Benzin: 73,- AUD
Dnes 168 km

7.10.2013 - Pondělí

Dnes konečně bez budíku.. Ale i tak jsme po noční vycházce docela unavení. Ale času je málo a tak po snídani vyrážime i s "kozou" na neslavnější pláž města - slavná Bondi Beach. Na koupání to ale není, je dost chladno a větrno a začíná se i dost zatahovat obloha. Takže jen fotka a jedeme do centra, kde se nám daří zaparkovat (no placené parkování byla docela maturita, ale povedlo se) a pěšky už vyrážíme zase k mostu, vylézáme na pilíř, odkud máme krásný výhled na přístav, kde kotví obrovská zaoceánská loď, která musela připlot někdy nad ránem, a taky na Operu lesknoucí se ve slunku. Z mostu jdeme přístavem k Opeře, odkud je zase pěkný pohled na vlastní Harbour Bridge a pak už kolem knihovny a parlamentu zpět k autu. Z prohlídky Australského námořnictva bohužel nemáme nic - neskutečně dlouhé fronty a vyprodáno.
Loučíme se s městem a vyrážíme směr Jarvis Bay, kde na chvilku zastavujeme na pláži s bílým pískem a pokračujeme na Pebbly Beach, kde se ubytováváme a těšíme se na ráno, protože podle knížek se sem za rozbřesku chodí pást klokani. Takže rychle něco zobnout a hlavně brzy spát.

Nocleh: Pebbly Beach, kemp, 20,- AUD + 7,- AUD za NP
Počasí: chladno, později déšť
Vstupy: 22,- AUD Harbour Bridge, 8+8 AUD parkování
Dnes 322 km

8.10.2013 - Úterý

Ráno ještě za tmy vyrážíme na blízkou pláž omrknout tu nádheru. A fakt… Knížky a průvodce nekecali… Skutečně se tady za chvilku pasou klokani. Chvíli se kocháme pohledem na mrňouse, jak skáče kolem, jak se klokani kochají výhledem na moře, užívají si každoranní rituál a snídani. A pak najednou se ozve zapískání a všichni klokani zmizí s vylézajícím slunkem  kamsi do lesa. No my taky posnídáme (v autě) a vyrážíme cestou necestou do Sněžných hor. Obdivujeme krásnou krajinu, kterou každou chvílí trochu mění svůj charakter. Ve městečku Jindabyne, vstupní bráně do hor, zjišťujeme info k horám a jedeme dál do Tredbo, odkud vede lanovka pod vrchol Mt. Kosciuzsko, nejvyšší vrchol Austrálie. Zjišťujeme cenu lanovky (33,- AUD) a provozní dobu. Ale jelikož cesta dál je zavřená, navíc my se chceme podívat hlouběji do hor na Charlotte Pass, kde je i větší lyžařské středisko, obracíme to a jedem se kochat na "Šarlotu". A jo.. Stálo to za to.. Výhled na Mt. Kosciuzsko je hezký. Zdravíme se s pánem, jehož otec je Slovák a sjíždíme dolů do Sawpit Creek do kempu s klokany, který je vlastně úplně prázdný - bo tady jaro teprve začne… Tady teprve pomalu končí zima. K večeři si děláme klokaní steaky (koupené, žádného klokana jsme fakt nepicli).

Nocleh: Kosciuzsko, Sawpit Creek, 33 AUD
Počasí, chladno, místy zataženo, místy déšť, max 14 st
Vstupy: NP Kosciuzsko 16,- AUD
Benzin: 115 AUD
Dnes 468 km

9.10.2013 - Středa

Ranní rozhodování, zda polezeme na Mt Kosciuzsko, nebo pojedeme kolem dokola horama, za nás vyřešili klokani, kteří s námi v kempu posnídali a my si tu podívanou náramně užívali bez potuchy o čase tak dlouho, že jsme prošvihli ten poslední možný okamžik k odjezdu a stihnutí lanovky (ikdyž i argument, že tak polovina cesty jde sněhem byl dost silný a asi by i díky nevhodnému vybavení vyhrál). Po sbalení se a po odhopkání chlupáčů tedy vyrážíme na cestu kolem hor a i zdejší krajina je nádherná a každou chvíli jiná, ale stále okouzlující. Když jsme sjeli z hor a reálně zhodnotili možnost dojet do plánovaného NP Wilsons Promontory, změnili jsme plán a vydali se na cestu přímo do Mellbourne, protože by nás cesta do NP stála opravdu spoustu času a km a na vlastní park by nám zbylo jen naprosté minimum času. Takže velíme navigaci, at nás zavede do kempu v městečku Seymour.

Nocleh: Seymour, Goulburn River Tourist Park, 24,- AUD
Počasí: Jasno, chladno, později se oteplilo
Benzin: 36,- AUD
Dnes 589 km

10.10.2013 - Čtvrtek

Ráno se budíme do chladného zamračeného dne a vyrážíme do Melbourne, kde po děsné cestě přískoky vpřed dojíždíme do centra, parkujeme a na zastávce nasedáme do historické tramvajky, která zdarma objíždí centrum města. Kousek se svezeme, ale po chvíli vystupujeme a vlastním centrem už za deště procházíme po svých. V krámku dokupujeme další suvenýry a za deště k autu a pryč z města. Další cesta vede jihozápadně od Melbourne do Port Campbell a do Peterborough, odkud plánujeme zítra projet Great Ocean Road zpět směrem k Melbourne. A jelikož se počasí alespoň na chvilku umoudřilo a chvilkama dokonce neprší, obhlížíme alespoň nějaké skalní útvary, které máme cestou. Rychle se ubytovat, krátká procházk apo pláži, uvařit večeři, zarezervovat poslední ubytování na zítřek a spát.

Nocleh: Peterborough, Great Ocean Road Park, 25,- AUD
Počasí: chladno, zataženo, déšť
Dnes 331 km

11.10.2013 - Pátek

Ráno se nám z tepla do chladného venkovního rána vůbec nechce, ale co naplat, výlet volá. Vyrážíme po Great Ocean Road k východu. První zastávka je London Bridge, který jsme už včera ale za nevlídného počasí. Pak Loch Ard Gorge a jelikož slunko slibuje, že chvilku vydrží svítit, fičíme na Twelwe Apostles (12 Apoštolů). Skutečně nám počasí přeje a tak si užíváme nasvícené Apoštoly a fotíme. Sice fouká a je chladno, al epodívaná to je úžasná. Pak ještě pár dalších menších vyhlídek a fičíme na Cape Otway, kde je dle průvodce nejen funkční maják, ale taky zde žijí ve volné přírodě Koaly. A skutečně, na větvích povalující se medvídci se nenechají nijak vyvést ze svého klidu a fotící návštěvníky ignorují… Než se jakkoli pohnout pro nějaký tem list Eukalyptu, tak si to tak 20 minut promyslí, jestli to za tu námahu stojí…
I na majáku nám počasí vlastně přeje, a ikdyž je fakt hodně silný vítr, tak neprší a my se můžeme pokochat výhledem. Další cesta po pobřežní magistrále vede do  Aireys, kde na zarezervovaném místě balíme věci na zítřejší přesun na letiště v Melbourne. Ještě stíháme procházku ke zdejšímu majáku a po večeři zaleháme - v Australsku naposledy.

Nocleh: Aireys Inlet Resort, 33,- AUD
Počasí: větrno, chladno, ne úplná zima
Vstupy: Maják 39,- AUD
Benzin: 79,- AUD
Dnes 201 km

12.10.2013 - Sobota

Ráno se budíme ještě před kraválem budíku, ale ani tak se nám ze spacáků nechce. Ale co naplat, letadlo nečeká, takže rychlá hygiena, lehká snídaně, uklidit auto do podoby, která bud akceptovatelná při vrácení a vyrážíme směr Melbourne. Ještě si dáme krátkou zastávku v Anglesea na rozlučku s mořem a pak už vnitrozemím vrátit u letiště auto - samozřejmě po natankování. Vrácení auta proběhlo bez potíží a jinak než obvykle - pán jde zkontrolovat všechny komůrky a úložné prostory, jestli jsme tam nic nezapomněli (čímž si samozřejmě i zkontroloval, jestli je všechno v pořádku). No pak už přivolaným Taxíkem frčíme na letiště, kde se po malé svačině z vlastních zdrojů odbavujeme, procházíme bezpečnostní kontrolou a v prodejnách na letišti hledáme ještě místní kávu a nebo čaj (marně). Takže jen ještě poslední malý přívěšek klokana s australským opálem a na památku kupujeme ještě značku Austrálie.. No a z Gate 10 odlétáme směr Hong Kong, kde máme asi 3 hodiny na přestup na let do Londýna.. No a pak už to je jen kousek do Prahy a domů.